Thursday, June 18, 2015

1 Ramadhan Mak Buyung dan Her New Skill.

Anda sudah berbuka? Saya yakin dan pasti semua sedang moreh pada saat ini. Hari ini, seorang wanita mengandung 36 minggu berjaya melepasi hari pertama berpuasa with flying colours. Ramai juga yang jatuh kasihan, tapi saya perlu kuat semangat dan kuatkan iman. Ikut tak larat memanglah dia. Lepas Subuh rasa nak buka terus sebab sekarang tahap kesihatan amat tidak memberangsangkan. Sedang di landa flu dan batuk-batuk. Peritnya tekak ni. Tapi sematkan dalam hati, sikit lagi, sikit lagi. Kalau saya tidak berpuasa hari ini, ada kemungkinan yang saya takkan berpuasa selama sebulan. Can you imagine, untuk meng qadha' 30 hari belum tentu saya mampu. Jadi biarlah, berdikit-dikit asal jangan di tinggal terus. Kelak merana jiwa. 
Waktu sahur saya cuba untuk makan banyak sikit. Kemudian, buat susu Mamil Mama, lepastu ambil segala supplement (Habbatus Sauda, Calcium, Neuro Gain, VCO Catalyst) supaya cukup tenaga untuk survive sampai ke petang. Dekat sekolah saya jimat-jimat tenaga sikit. Cakap bila perlu, tak berapa nak marah sangat, and sit at one place (read: take a nap at surau) HAHAHA. Jadi penjimatan tenaga berlaku di situ. 

Balik sekolah tadi memang tak larat rasanya. Rasa memang nak berbaring-baringan saja sampai buka. Tapi niat di hati dari sekolah tadi nak masak sesuatu. Maka dengan kuasa super saiya yang ada, saya pun mula keluarkan bahan-bahan membuat lasagna. Minta emak rendamkan daging, basuhkan bawang. Saya hanya boleh sit at one place remember? HAHA. Mana lah larat diri ini bangun duduk, bangun duduk lagi. Semuanya di buat secara pantas dan habis je azan, oven pun bunyi tingggg!!! Masak sudah. Puasnya hati dapat cooking. 

Saya pun tiada tahu sejak bila saya develop kecintaan terhadap cooking dan baking ini. Mungkin skill datang sebab nak mengendeng oven baru from Dak Yang. Mungkin lah. Selama hari ini saya baking menggunakan oven abang saya. BAHAHA. Dasar peminjam. What to do, belum mampu beli oven sendiri.

Sejak dari cuti sekolah tempoh hari sudah mulakan misi mengasah skill baru ini. Mula-mula pastilah ada sedikit kegagalan. Kejayaan tidak datang bergolek remember? Antara resepi yang pernah saya cuba

 Baked Podedo

(Cara cheese itu di potong dan diletakkan salah, habis terburai bila dikunyah dengan podedo)



 Lasagna

(Kulit dia tak rendam lama, bila di makan rasa keras kulit bawah tu. Plus terlebih sos putih dan minyak, habis lembik dan oily sikit. Tapi rasa dia ok)

Cubaan kedua tadi sukses, cuma tak bergambar sebab lapar oii, koser sangat nak ambil-ambil gambar


 
Makaroni Bakar

(Kegagalan nyata sebab kurang sos carbonara, plus daging tak masin, plus lupa masukkan cendawan jadi dia tak stick to each other. Habis terurai semua. belum barani buat cubaan kedua sebab masih fobia. BAHAHAHA)

Brownies
(Tak gagal sangat cuma macam pahit sikit, tak tahu memang perlu pahit atau saya terlebih coca powder. Tapi boleh di makan) 

Cubaan kedua guna resepi lain, malangnya coklat masak saya tidak mahu cair. Dia bergumpal rasa nak campak dalam longkang. Tapi saya malas nak fikir, saya masukkan saja dalam adunan. Brownies jadi sedikit keras tapi boleh di makan dan tak pahit sangat. Tapi benci ah, tak menjadi. Dia supposed jadi cheewy bila dikunyah. Blerghhh

Jangan jadikan kegagalan suatu alasan, segala belum bersalin, selagi itu akan berusaha atau dalam kata lain, selagi tuan oven tak minta balik oven dia, saya akn terus berdiri dihadapan oven. KAHKAHKAH. Ok bai, kena tidur awal sebab nak jemput suami di lapangan bas,

3 feedback:

Didie Kamila said...

cool la may buyung..
semoga hari2 mendatang lebih mudah..AMIN..

NARDtheNERD said...

rajinnnnya memasak.. :)

Hidayati Farhan said...

aminn, tq didie

haha xdela rajin sgt pun. cuba2 je nard