Saturday, May 31, 2014

Why Bunda?

I've got this a lot after I giving birth to Rania. Why Bunda? Kenapa bukan mama or mummy or ummi or emak or ibu et cetera et cetera et cetera.

The answer is simple. Sebab saya suka. Boleh? HAHAHAHA

Asal ceritanya one of my friend, Diana panggil emak dia Bonda dan saya rasa sangat interesting. Macam penuh dengan kasih sayang zaman dahulu kala. Sangat tradisional dan sangat klasik. Walaupun old-school tapi ada class. Tapi itu zaman sekolah yang tah berapa tahun lalu.

Dan kemudiannya saya menonton filem Eiffel, I'm In Love. Siapa ingat? Siapa ingat? Sangat comel Samuel Rizal dan Shandy Aulia tersebut. Dalam cerita tu Shandy panggil emak dia Bunda instead of Bonda (read: baku) Tipikal Indonesian. Saya rasa wahhh, uniknya and one day I want my kid(s) call me Bunda.

So, when I got pregnant, I know, Bunda suits me well. Mummy is too mainstream for me. Dan kalau di beri pilihan lain, saya nak anak-anak panggil Meme, macam Taya and Heed. (OMG, aku ni dari belum kahwin sampai dah beranak satu, masih lagi mengidolakan mereka. HAHAHAHA)

Walid pula Dak Yang pilih sendiri. Kalau Dak Yang setuju di panggil Papa, saya ok saja menjadi Mamanya. Tapi beliau mahu Walid, so I stick with Bunda. 

Adakah saya mendapat tantangan dengan panggilan tersebut?
Of course!!

Ramai yang tak setuju, takut anak susah nak panggil lah, bunda hanya untuk kerabat-kerabat lah. *feeling meh*

Tapi saya hanya buat-buat tuli dan kentalkan perasaan. Tak boleh hati tisu sangat. Padahal dah menangis bertimba-timba. Yerp, this thing pun boleh jadi isu. Tapi, Alhamdulillah sekarang semua dah ok. Rania pun dah pandai panggil bonda instead of onde. Nanti dah dewasa, akan di ajari nyebut dengan jelas, BUNDA nak, BUNDA. Bunda lagi ngefans berat ama filem-filem seberang, ya harus donk sebutan ama nahunya lagi jelas.

Permisi donk. mohon ga ada yang mahu namper.

2 feedback:

LisaLisut said...

Hahahahhahaha kelakar la bunda nia ni. Ajar la tiap anak sorg pggl bunda sorg lg pgl mummy sorg lg mama. Complete. Sume ko dpt gelaran haha. Eh tu sbnrnye angan2 aku tu hahaha

Hidayati Farhan said...

amboi auntie lisa, hover sangat nak panggilan semua. hahahah