Friday, May 6, 2011

Rare Skin Disease - Ujian atau Dugaan?

T____________T

Hari ni adalah hari yang ke err, 1, 2, 3. 3 lah kot, ticker tak hitungkan untuk aku. Kena hitung sendiri. SOBS. Saya dilanda satu alahan pada kulit yang melampau.

Mula-mula dia naik di kaki. Macam bintat kena gigit nyamuk, tapi besar dan merah sangat. Lepastu merebak ke kaki sebelah naik ke peha, tangan, badan. Satu hari mesti ada dua, tiga bintat yang naik. Kalau naik satu je tak mengapa. ni naik 4 serangkai terus.

On Wednesday hari tu sudah ke Klinik Anis, tapi, Dr pun tak tahu apa puncanya.  Allergic habuk atau makanan atau insect. Dia cuma bagi ubat makan, ubat sapu dan MC (Ubat MC paling saya suka teehee)

Tapi, belum nampak keberhasilan sebab pagi ni dia naik di jari dan lengan. Mak bising-bising kata jangan digaru. Kau bayangkan kalau sudah gatal tahap nak siat kulit, takkan kau nak bertenang lagi. Saya dan kawan dihutan memang takda beza lagi.

Emak cakap inikan ujian Allah buat hamba-Nya. Ya, saya redha. Tapi saya berdoa, janganlah menyerang sampai ke permukaan muka (?) Nak kata aset tu, takdelah. Aku bukan model. Tapi ye lah, mana ada orang bermimpi mahu jadi pengantin biasa-biasa. Semua mahu jadi luar biasa cantik lah bukan?

Mentulis entry pun terhegeh-hegeh sebab mesti nak take 5 menggaru. Ya Allah, sedih sangat kalau tengok keadaan diri sendiri. Sangat daif dan serba kekurangan. Tetba rasa kalau ada sepasang tangan lagi yang boleh tolong garukan ke apa. Tapi, lepastu Istighfar Istighfar. Apalah rupanya manusia dengan empat tangan? Sangat alien.

Kalian doakan saya cepat sembuh ya.

11 feedback:

fira. said...

owh dear.. kesian nye u.. xpe.. b strong kayh. insyallah everything will be ok. all i know kalo kite super gatal just sapu callamine lotion. but since DR dh bg u ubat so better stick to that. maybe u bole mintak DR tu ubat tahan gatal. selain pada tu kite serah je pada allah. dont freak out.. insyallah..

Norhidayah Rasin said...

yaty,tryla mandi air garam..or rendam kaki@tangan dalam air garam...garam elok,antiseptic paling natural.macam mak saye,dr. pun tak tau alergic ape,tapi rasenye alergic pada peluh sendiri kot..

cik fiza said...

get well soon.. kerap mandi dan bersihakn diri.. makan ubat yg doktor bagi sampai habis ya... minum air masak bebanyak...darah manis tuuu

Miss Sunshine said...

Alahai kesiannya... bukan ade terkena miang ape2 ke? Kita doakan cepat sembuh ye.. Time2 macam ni memang bayak dugaan.. sama lah kita pun..

asna cute said...

mcm bintat nyamuk? asna rasa akak kena gegata kot. asna selalu kena masa kecik dulu. mcm bintat nyamuk tapi jenis besar2 gabak tue. seluruh badan tau... akak try sapu

kunyit hidup + cuka = gaul sebati. sapu kat tempat gatal tue. klu boleh lepas sapu tue jgn garu kang makin gatal. time sapu tue bintat tue rasa mrenyammm jer. so tahan okey

~ NANA ~ said...

alahai kesiannye...dear, try minum air kelapa muda & mandi air garam...insyaAllah baik

Nurul Aima Hj Kaim said...

get well soon yaty

AiDa AzRyN said...

hope cepat sembuh ya! ;)

Anonymous said...

macam tu perassan aku kene gigit dgn agas tuh...hanya Tuhan je yg tahu...

gadisBunga said...

oh my....

jumpa specialist la..

TiKa LEh said...

kesiannya..semoga cepat sembuh..kesian pengntin nt..hehhe