Wednesday, January 19, 2011

There Is No Turning Back

Just a random feeling.

Waktu merancang atau lebih kepada berangan dan merancang yang sebenar-benar perancangan dua perasaan itu adalah totally different. Apa ayat Bahasa Melayu kau macam karangan Turgashini saja neh?

Mari masuk perenggan cerita supaya ayat tunggang langgang mudah di fahami.

Saya seorang yang penyibuk (as always) sibuk lah planning itu ini. Survey sana sini. Feeling dia sangat fun you know. Discuss dengan family, dengan Dak Yang macam mana yang saya nak. Day dreaming hari-hari takyah cerita.

Ye lah, kalau dah bincang saja tapi takde action sama juga macam angan-angan Mat Jenin. Jadinya, emak sebagai orang yang terlebih arif dan suka act like emak-emak only arahkan lah saya buat itu dan ini. Tapi, saya sebagai anak yang nak kena kaki dengan emak itu bagi jawapan, ala mak (alah emak ni bukan alamak!!)  lama lagi lah.

Emak pun mengalah.

Beberapa minggu kemudiannya emak ulang cakap lagi the same thing, dan jawapan saya remain the same. Bukanlah saya ni malas (ayat cover kau memang lame) cuma rasa belum bersedia.

Apa yang emak kau suruh sebenarnya?

Emak suruh saya pindah bilik. Bukannya pindah rumah pun. Pindah bilik saja Yaty. For God Sake! Iyelah, tapi, perasaanya lain tahu. Bilik itulah yang saya huni since 2000. Bilik itulah yang dikemas (jarang-jarang), di sepah (selalu) diguling, di baring, dinangis, di gelak. Semua 'di 'dalam bilik itu. Saya suka bilik saya even ianya cuma sekangkang kera. Bila masa nak sendiri, dalam bilik itu juga saya berkurung. Sangat comfy sangat suka.

Walaupun katil yang diguna dah keluarkan bunyi kriuuk kriuuk, dari dua tingkat dah tinggal solo, kadang-kadang kalau over lasak boleh membawa kepada keruntuhan, even tilam dia dah rasa kayu pun sebab dah lunyai takda span dan spring. Saya tetap sukeeee. over. This is the place where am nesting.

Bila emak insist suruh saya pindah cepat sebab bilik sekangkang kera akan bertukar kepada stor untuk menempatkan katil lain, bantal-bantal, carpet-carpet, periuk belanga dan 3 buah almari. Saya pun akur. Ku tolak lah barang-barang ke bilik depan. Katil kriiuk-kriiukk pun dah termusnah. Dah takda tempat nak nesting lagi. T________T

Bilik saya pun dengan pantas berubah wajah. Bila jadi stor dia lagi indah daripada masa dia jadi bilik saya dulu. KAHKAH. Saya pun duduk lah sendiri-sendiri dengan barang-barang saya yang bersepah sana sini. Lepastu asik merenung bilik lama.

Oh tak sangka, I really have to move on. Dah tak boleh nak patah balik kat bilik lama. Dah tak boleh nak feeling anak dara takda tanggungjawab lagi lepas ni. Cepatnya masa berlalu. Macam tak bersedia lagi. But, I have to. There is no turning back.


Mungkin, sebab badan tak sedia nak berubah, saya demam semula dalam masa 2 minggu. Doc kata antibodi saya lemah sebab tu kena serangan demam kedua, tapi hati saya kata, I missed my room.

Former room

12 feedback:

Pn Syg kpd En. Beh said...

Alor lor lor...Ko pujuk la Dak Yang duk bilik yg sama.Biar dia rasa yg sama.Lgpon, besh ooooo sempet2.GATAL tau..

Amni said...

tau pe amni fikir? yati nak kawen.. =P

betul! merancang lebih senang daripada nak buat... hehe... sekarang dalam dilemma yang sama.. =P

cik fiza said...

hijrah itu pengorbanan
hijrah itu perjuangan
*sila nyanyi dgn bunyi lagu maal hijrah *

Ati Masrif said...

aik..dah pindah memindah ni..

dah nak dekat waktu ke..
kak ati ni selalu tertgl keretapi le

mmg bilik lama tetap dihatikan...
sabaq na...

zaradgreat said...

wah yaty! congrats pindah bilik! hehhe. sama lah kita. mana bleh. lubuk kesayangan tuh. hehehe.

takpe2. takes time kot. tapi mesti tak lupa aaa former room kan. former room tetap di hati. hehe

kte kat tganu nih. saja training sambil tanam anggur lagi nih. hehehe

asna cute said...

hehehee bantal bucukkk~

Nurul Aima Hj Kaim said...

mcm adik akak...dia bln depan nak kawin tp x pindah blk lg..akak[yang memang dah jadi mak orang] pun balik-balik ingatkan dia [replace mak akak yg dah retired membebel] suruh angkat barang ahahaha maybe she felt the same way mcm yaty jg..

maCy said...

bila dah jadi tempat nesting. kecil pn rasa amat selesa. baru pindah bilik. kalau dah pindah rumah?

Poyaty said...

sawie : hahaha, mmg taw kau ni buat aku gedik lebih suda :P

amni : ye, insyaallah dgn izin Tuhan. hehe. dilema ape tu dear?

fizzie : haha, terbawak2 nasyid la tuh

kak ati : belum tertinggal pape pun. hehe. dun worry

zara : kann, org yg mengalami je yg tau. hehe. gudlak training

asna : hehehe, x bek gelakkan org taw

kak nurul : mmg taw. perasaan itu terlalu berat. mcm xmau move on

maCy : maybe sis meraung x sudah. hihihi

gadisBunga said...

nice new look! cantik! :D

CIK TOM said...

ai yaty sayang...jgn la merajuk..cik tom skang kursus 6 bulan..so agak jrg bw...

eh kenal zara jugak ker??zara tue housemate cik tom kt kursus ni..hehhehe ;)

asfira aminuddin said...

wah, kemas nya bilik anak dara ni. ;)