Tuesday, March 3, 2009

Putri Yang Terbuang

Macam drama kat Astro kan..

Tapi sebenarnya saya la Putri yang terbuang tu. Kenapa saya terbuang-buang ni. Macam tak berguna saja. Ye la, bila adik beradik cuma ada sikit. Macam ni la akibatnya. Esok saya nak pastikan, saya mahu anak-anak yang ramai. Jadi, takkan ada anak saya yang akan jadi Putri yang terbuang. Sengsara kau tahu.

Abang yang sulung dah berkeluarga, dah ada rumah sendiri. Jadi, tinggal la tiga budak hitam kat rumah. eh eh. sorang je budak hitam iaitu adik. saya dan kakak dua budak putih. kah kah. jadi, bilangan keluarga makin mengecil. bukan suppose to be membesar ke? tak kisahlah yang tu.

Kakak saya pun dah berkeluarga dan mengikut suami ke Lanai. eh, ye ke? bila kakak aku kahwin ni? tak invite pun!!! (best tak duduk kampung orang asli?mesti kau akan kurus kan kan?) ok takda takda. sebenarnya bank bergerak saya yang sekarang dah jadikan saya bank bergerak dia pulak dah dapat KPLI dekat Penang. jadi, kau bayangkan bank yang takda duit sekarang minta duit dengan saya. bukan setakat minta duit, minta RPH la, minta buku muzik la. Hoi, kau ingat aku ni Pusat Sumber Pendidikan negeri ke? jadi, bilangan keluarga saya semakin mengecil. saya sangat bosan sebab semua kerja rumah jatuh ke bahu saya sekarang. kenapa saya? why me? why?!! tak yah jerit-jerit. tetap saya yang kena buat. kau tunggu nanti, bila kau balik aku nak angkat kaki pulak. baru kau rasa betapa sengsaranya. (tak, tak saya ikhlas buat kerja-kerja rumah)

Adik sekarang dekat Matrikulasi Melaka takda tau nak balik-balik. Kau tak tahu nak balik ke Adik? Emak dah rindu-rindu dengan kau. Saya dengar dia sibuk dengan kumpulan Jemaah Islamiah dan Tabligh dekat surau. dia 24 jam duduk surau dengan kawan tahfiz dia. (Kawan kau single ke Adik? Aku nak) Emak kata suruh adik balik dan bagi ceramah dekat kakak dia yang dah macam teruk. Bagi ceramah solat, ngaji, fardhu ain. buat kursus dekat kakak dia ni. Maksud emak kakak dia yang kat Penang tu. bukan kakak yang ini tau Adik. kah kah.

jadi, siapa yang tinggal dekat rumah tu? tinggal la muka saya, emak dan abah. Emak marah orang lain, muka tinggal ni yang kena. Emak tak puas hati dengan orang lain, muka yang tinggal ni yang kena. lama-lama saya rasa dah penuh dada dengan nasihat-nasihat berbentuk marah emak tu. Kau orang punya pasal aku yang kena!! kau semua balik sekarang, saya nak pergi angkat kaki cari keluarga angkat.

bila emak dan abah nak pergi mana-mana, saya dihantar pergi rumah orang lain. sedihnya.. maksud saya hantar rumah abang. macam budak-budak kan. ye la saya ni taiko pengecut. duduk dalam rumah sendiri pun nak takut tahu. takut dengan anak betong, puaka niang rapik, keliwon. jahanam betul cerita-cerita hantu ni. buat aku takut!! walaupun aku tak tengok. iklan pun dah seram. tapi kekasihku seru adalah cerita faveret. saya takda takut.

makan pun tak lagi. ye la, putri yang terbuang. pandai-pandai la kau nak cari makan. kejap lagi nak pergi gerai Mak Limah makan sup ceker. ya ampun..sedapnya makan sup ceker secara solo. macam loser je. betul-betul terbuang. saya nak tapau dan makan kat sekolah saja. tak la rasa loser sangat.

ok, sekarang saya betul-betul nak pergi makan.
Mak Limah, Here i come

2 feedback:

bulan darling said...

if aku jadi puteri yg terbuang tu aku mesti ske yelar rumah line cclllleeaaarrr sentiase muahhaahahaha

poyaty said...

gatal betul ni
abak sapa ni td?
wakaka