Tuesday, March 17, 2009

Isteri Mithali

Bukan saya yang pastinya =p

Hurm, bila kawan dah makin ramai yang taknak hidup membujang macam saya lagi. Saya rasa bosan. Semua dah pakat-pakat cari pasangan hidup. Ish, nak buat apa hidup berdua-dua. Bukankah bakal memeningkan kepala. Tanggungjawab bertambah, dah tak boleh hang out dengan rakan anda yang bujang ni. (ayat dengki) kah kah. Sekarang saya dah jadi golongan minority lah. Apa nak buat. Jadi, bila hang out pun dengan isteri orang, tunang orang. Hei, mana kawan-kawan yang bujang ni? dah pupus ka kamu semua? Eca, tolong jawab panggilan saya. Jangan biarkan saya bujang sorang-sorang.

G-ha adalah di antara kawan saya yang awal berkahwin. Awal pun tak la awal. Tahun lepas. G-ha adalah rakan se-dorm masa saya form 5. G-ha adalah seorang kawan yang kelakar dan berseni. I mean, dia pandai melukis. Dia pernah lukiskan saya gambar Snoopy. Saya simpan sampai sekarang G. Dia juga suka kumpulan TNT. Saya rasa kumpulan tu dah tak wujud lagi. Kak kah, kau ingat tak poster TNT yang aku tampal depan loker kau? banyak sangat kenangan dengan G-ha. Dia rajin, baik hati. Ehem,ehem dah puji ni, jangan lupa belanja saya nanti ok. Dalam banyak-banyak peristiwa yang jadi, yang saya paling ingat masa tu asrama takda air. Pastu perut sangat sakit macam tak ingat. Macam nak meletup bila-bila masa. Masa tu saya sempat tadah sebaldi air saja. Kelam kabut kau. Ye la dorm tgkt 2, ambil air dekat bawah. Mana nak dikejarkan. Isi perut atau air? Sebelum saya buat sejarah yang akan membusukkan nama saya. Jadi, saya pun nekad dengan sebaldi pun sebaldilah. Daripada kena beristinjak dengan 3 bucu batu. Kan ke dah jadi masalah nanti. Tak lama kemudian, G-ha ketuk pintu tandas dan bagitau yang dia dah ambilkan sebaldi air. Dia letak depan pintu tandas. See, see G-ha sangat baik. Sanggup berkorban demi kawan sewaktu kecemasan. Saya akan ingat jasa kamu sampai mati. eceehh

G-ha ni bukanlah mempunyai ramai kawan lelaki. Dia bukan juga type yang gedik-gedik kejar jantan. Bukan, bukan. Kawan dia ni pun bukan macamtu juga. Jadi, bila dia kata dah bertunang, sangat terkejutlah. Tapi, orang memang selalu cakap, yang takda BF selalu yang akan kahwin dulu. So, saya rasa Yunnie, kau nextlah ok. Kah kah. Masa G-ha kahwin di Muar, saya pergi juga. Walaupun pukul 11.00 malam saya gagahkan diri. Walaupun kena berperang dengan BF sendiri, saya tak kisah. Sebab G-ha saya sanggup. Err I still love you Yang. Tak dapat datang dekat dewan pun takpa lah asalkan dapat juga jumpa kamu kan Ha?

Hari Jumaat hari tu, saya pergi keluar dengan G-ha. Bukan keluar gedik-gedik sebab G-ha dah jadi isteri orang. Jadi keluar secara matang. Kami pun pergi tempat yang isteri-isteri selalu mengunjungi. Pergi bank untuk korek duit suami sendiri dan pergi Giant untuk habiskan duit suami. Kah kah. G-ha kata dia nak masak untuk suami dia. Jadi, kami masuk ke Giant dengan perasaan berkobar-kobar. Saya tak pernah pergi shopping grocery secara serius bersama kawan-kawan. Jadi, belajarlah dengan G-ha ni cara-cara memilih sayur. Tapi, bila dia Tanya saya apa nama sayur tu, for sure la saya tak dapat jawab. Saya mana kenal sayur yang berdaun-daun. Saya rasa semua sayur sama. Nak tahu G-ha nak masak apa untuk suami dia? Masak nasi ayam. WOW! Tak agak-agak. Saya goreng ayam untuk bakal suami pun belum tentu lagi ni. Lepas pilih ayam, sayur-sayur dan salad kami pergi bayar. Saya beli apa? Saya beli aiskrim je lah. Takkan saya pun nak memborong bak suri rumah juga.

Selepas shopping grocery, kami lalu depan kedai jual ayam bakar. Dah siap dah ayam BBQ, Honey etc etc. G-ha kata, why not kalau beli ayam yang dah siap tu, balik rumah tinggal masak nasi dan sup je. Saya pun memberi lah sokongan yang tak berbelah bagi. Tak payah nak perap-perap ayam, nak bakar lagi. Kalau ikut saya, lagi mudah. Saya pergi je My Mom Chicken Rice dan beli nasi ayam dari sana. Lagi tak payah susah-susah. Nasi dah siap, ayam dah bakar, siap sup lagi. Kah kah. Bijak kan future wife you. Balik tu, saya masukkan lah nasi dalam rice cooker dan sepah-sepahkan dapur sikit, bagi Nampak real saya yang sibuk dan tunggang terbalik memasak. Brilliant kan idea ni.

After done with the shopping, kami pun pergi isi perut. Part yang memberi kekenyangan pada perut lah yang menambat hati daripada shopping grocery tadi. Makan dekat kopitiam apa ye nama tempat tu. Dekat SA Mall tu. G-ha rekomen makan nasi keju. Saya pun try lah. Tapi dia makan roti bakar je. Ceh. Ye la, dia nak makan dengan suami. Kau anak dara, makanlah sampai kenyang sorang-sorang. Tak payah nak fikir perut orang lain. Tu lah beza anak dara dan isteri orang. Sedap jugalah nasi keju dengan chicken chop ni. yummy..yummy..tgk bawah, tgk bawah. Pergi lap air liur tu cepat. Kah kah

To Naziha,

Thanx G-ha sebab sudi keluar dengan anak dara ni. kalau balik Shah Alam jangan lupa ajak saya shopping grocery lagi. Jadilah isteri yang mithali selalu dan suka memasak untuk suami. Jangan lupa masak untuk kawan-kawan sebab dapat pahala juga kalau bagi kawan kenyang.

To Yunnie,

Saya pergi makan nasi keju dengan G-ha asyik teringat kan kamu yang suka makan.

To Sayang,

Thanx, sebab bagi saya jumpa kawan. (kecik-kecik biar tak Nampak sangat yang saya susah dapat keluar)


0 feedback: