Wednesday, March 18, 2009

Hujan

Sekarang musim hujan. Tapi saya tahu, semua pun dah tahu. Jadi apa motif ayat tadi? Abaikan

Bila musim hujan automatic perut mesti selalu lapar. Lapar yang tak agak-agak walaupun dah di isi dengan pelbagai jenis makanan. Hei perut, kau jangan asyik lapar. Nanti program diet tak mujarab.

Untuk 2 days in a row saya memasak. Aik?? Adakah ini azam yang akan menjadi kenyataan? Well, ikut mood lah. Semalam bagi tahu dekat Kak Ila saya memasak. Dia kata, baguslah, belajar-belajarlah masak. Bila bagitahu BF sendiri. Dia kata saya pergi beli ikan bakar dekat kedai je. Sangat supportive lah You ni Yang!! *grrrr*. Tadi saya memasak sambal tempoyak. Tempoyak dan burung puyuh adalah list makanan kegemaran saya yang baru selain dari ikan keli masak lemak, mee kari, laksa johor, err kenapa nak kena senaraikan makanan kegemaran kat sini? Ok, takda kaitanlah. Masa tengah tumbuk-bertumbuk cili dengan lesung batu saya cakap dengan emak dah macam suri rumah lah. Asyik memasak je. Emak pun bagilah saya satu bunyi “kamu ni lelaki ke yang tak payah masak? Kalau dapat lelaki nanti yang suka masak, suka tolong kat dapur takpa kalau kamu taknak masak.” Eh, bakal lelaki saya memang pandai memasaklah. Saya memang kagum dengan beliau. Setiap kali selepas masak akan hantar MMS menu yang dimasak. Walaupun hanya masak meggi. I think I can count on You lah. Walaupun You selalu cakap takkan nak tolong I kalau I malas. Tapi, macam biasalah You always didn’t mean what you said right, right?

Ikan masak sambal


Nasi goreng dengan hotdog


Meggi (kegemaran)


goreng pisang (aik, kenapa dalam plastic? kantoilah)

yang last sekali tu memang dia goreng dekat kedai je. Yang lain-lain memang dia yang masak. Well, saya takda segan sangat sebab saya pun pandai juga masak. Cuma taknak tunjuk skill saja dengan dia. Nanti dia rasa tercabar. Kah kah.

Back to the story, masa tengah bertumbuk dengan cili tu, Adik call emak. Masa tu kami sekeluarga tengah berkumpul kat dapur. Well, hujan-hujan kan semua akan jadi dinosor yang kelaparan. Adik pun pelik sebab dia kata bising sangat. Yati tengah masak. Mak jawab. Masak apa? Masak tempoyak je la yang dia tahu. Dia dah jadi suri rumah sekarang. Mak cakap lagi. Mesti Adik tengah geli perut dengar kakak dia tengah memasak. Dia cerita dengan emak, dia beli baju bundle. Apa lagi, emak pun dengan cepat bertanya, kenapa la pergi beli baju bundle. Tak cukup ke baju yang di bawa hari tu. Abah pun bising-bising juga Tanya, kenapa dia beli baju bundle. Baju bundle dah jadi issue dalam family. Emak pantang sangat. Dia kata takut orang yang pakai tu ada penyakit kulit. Betullah tu. Mana emak yang tak sayang anak. Jadi, semua dah bagi nasihat dekat adik pasal baju tu. Kalau saya jumpa, saya sorokkan. Dia terpengaruh kawan lah tu. Keluar ramai-ramai pergi kedai bundle. Tu la Adik. Tapi, sangat sedih kalau dengar cerita Adik. Adik sangat rindukan kakak dan abang dia. Dia suruh kami ke sana beramai-ramai jenguk dia. Masalahnya, masa Maulidur Rasul hari tu baru saja kami menjenguk dia. Jadi, tak dapat nak pergi lagi. Lagipun semua tengah sibuk sekarang. Lagipun lagi satu jalan pergi Londang itu sangat mencabar iman dan kesabaran sebagai pemandu berhemah. Lain kali lah cerita tentang Londang. Sekarang nak pergi cari makan lagi. Ya Ampun!!

0 feedback: