Tuesday, February 10, 2009

Pertunangan

kawan baik saya…

Itu je saya nak cakap. Lain takda. Sebab saya iri hati. (Kalau dulu, masa Kema jadi GSTT dia kata seronok. Saya pun ikut jejak langkah dia jadi GSTT. Tapi saya terjebak jadi GST terus. Kali ni Kema bertunang, dia kata seronok juga, tapi apakan daya, saya tak boleh la nak ikut jejak langkah dia juga. Sebab, sapa nak bertunang dengan saya? ‘___’)

Nama dia Akmar. Nama glamour dia Kema atau Chucky. Tp saya panggil Kemek @ Mek. Lebih ringkas dan padat. Eca panggil dia Mia. Sbbnya, rahsia la. Nanti mengaibkan bakal pengantin. Tak baiklah bukan? Pengenalan serba ringkas ni untuk introduce kawan baik yang saya sangat sayang. Kawan lain pun saya sayang juga. Sebab hari gembira Kema, saya cerita la pasal Kema. Kalau tiba hari gembira korang, saya akan cerita juga pasal korang.

28 Disember 2008

Mek dah selamat bertunang dengan jejaka idaman..dia la. Kalau jejaka idaman Malaya, Kema pun tak mimpi sebab saya pun dah ikut rebut. Ha ha. Saya pun tumpang gembira, sebab dia dah melalui banyak penderitaan. Betul kan Mek? Nama tunang dia Azmir. Memang jodoh Kema la. Akmar dan Azmir. Padan.. Hidayati dan Farhan.. tak padan (nak juga masuk cerita) ok ini cerita Kema. Saya boleh selit sikit-sikit aje. Mereka berkenalan dekat UPSI. Berapa lama? Itu pun rahsia juga lah. Kalau saya cerita semua, saya ni dah semacam penulis autobiografi Kema pula. Nanti tak pasal duit hantaran Kema kena bayar royalty saya. enough.

Perancangan awal saya..

Saya nak tidur di rumah Kema sebab sebagai kawan yang baik. Berat sama dipikul, hantaran sama-sama buat. Memang dah lama merancang dengan Kema. Kema pun dah bagi guideline baju apa yang boleh saya pakai dekat rumah dia nanti memandangkan kakak Kema adalah ustazah dari Mesir. (Kema, kakak kau pun kena bagi bayaran kat aku ni). Saya tidak boleh pakai seluar yang pendek dan baju yang singkat. (wow!) jadi, saya memang dah sediakan sehelai jubah untuk dipakai di rumah Kema nanti. Saya pun dah order kek sebagai hadiah untuk diletakkan di atas dulang.

In the middle..

Jadi, masa 26 Disember semua dah dirancang mengikut plan yang cantik sangat. Suddenly, (jengjeng)suspen sikit.. Dak Yang call dengan perkhabaran yang saya tak boleh nak kategorikan.

Abang otw balik rumah.

Hancur luluh impian saya, punah bersama bayang-bayang (ok, poyo!) saya tak dapat nak teruskan perancangan yang cantik tadi. Sorry Kema!!. Dak Yang tak boleh kalau dia balik saya takda dekat rumah. (macam la duduk serumah. Ha ha). Jadi saya kena susun semula rancangan saya sebab kena melibatkan Dak Yang saya sekali. Nanti dia kecik hati.

What happened..

Pada pukul 9.00 pagi saya dah kerah Dak Yang bangun dan bersiap. Sebab kalau lambat sampai, nanti Kema boleh jadi membebel non-stop.(semua kawan-kawan dah tau gelaran Kema “Miss Bebel”) tapi Eca dia berani dengar Kema membebel. Sebab tu dia boleh pergi kerja dulu (cayalah tet!) saya pun sudah bersiap-siap. Tapi takda la cantik sangat. Nanti boleh terover shadow orang lain. Tak baik bukan?Saya pilih baju pun yang plain at all. Tapi masalah saya dengan kulit muka yang sunburn akibat berjemur dekat Langkawi tempoh hari. Dah la hitam dan menggelupas. Sangat tak cantik. Tapi takpa. Bukan saya punya pertunangan pun.

10:30 Dak Yang sampai depan rumah. Dia pakai kemeja black n white. Nak tau tak. Taknak tau jangan baca sebab, saya nak cerita. Saya minta dia pakai baju kemeja oren hadiah birthday yang ke-22 (siap mention lagi. Tak kuase!) barula sehati dan sejiwa. Kalau dia hilang pun saya senang nak cari. Tapi dia kata tertinggal dekat JB. Tapi masa pergi kenduri kahwin rumah G-ha dekat Muar, dia kata kemeja tu tertinggal dekat Shah Alam. Jadi, dia da terkantoi dekat situ. (Dia malas nak gosok baju sebenarnya, saya sendiri tak tahu baju tu dekat mana)

Sampai rumah Kema tengah kenduri cukur jambul anak buah dia. Saya masuk juga sesak-sesak tu sebab nak hantar kek yang delicious tadi sampai terpijak kaki makcik yang tengah marhaban tu. (ampun makcik). Dak Yang duduk luar je. Takkan dia nak bersesak-sesak dalam bilik perempuan walaupun saat tu yang paling dia nantikan. Saya takkan izinkan. Biar dia bermandi peluh di bawah khemah tu. Ha ha ha. (over taw!) jadi saya dalam bilik tgk Kema bersiap dan tolong turun-turunkan dulang. Saya rasa sangat alieanate dalam bilik tu sebab saya je kawan Kema dari sekolah menengah. Yang lain semua kawan sekolah rendah. Jadi, saya macam tak percaya saya takda dengar suara saya sendiri bersama gelak tawa. Saya dah jadi pendiam sangat. Kema sangat bimbang keadaan itu, tapi yang dia risaukan lebih ialah Dak Yang yang dekat luar tu.

‘ala Yaty, nanti An marah pula tunggu lama-lama’

‘ala Yaty, kesian si An kat luar panas-panas’

Jawapan saya sangat mudah..

“biarlah Kema, dia kan dah besar”

FINALLY..

Selepas berdiam diri hampir a few moment (a few moment? Sebenarnya dekat sejam lebih!) saya keluar jumpa Dak Yang dan ajak makan. Saya ingat nak tunggu sampai Kema sarung cincin, tapi apakan daya bf saya nama Farhan jadi saya takda dapat la tunggu lama. Tu pun dah keluar ayat-ayat pedas dia “nak tunggu apa lagi?” you see.. sangat dictator! Saya pun makan secara Ekspres Senandung Malam. Selepas bersalam-salam dan cium-cium pipi dan wish-wish congrate saya pun mengatur langkah la..challo..sebelum balik tu pun sempat lagi mak Kema bertanya soalan cepu emas..

“Yaty bila lagi? Dah elok dah budaknya tu” (sambil bagi pandangan pada Dak Yang yang tengah masam bawah terik mentari)spoil betul muka dia..

“Lama lagi la makcik”. Hehe (gelak konon-konon redha dengan situasi tu) dalam hati merintih (merintih kau hati aku ni), kalau boleh saya nak esok juga makcik!!

Dalam keta dah macam stranger. Dia senyap je. (marah la tu) Saya sangat tak suka sebab perjalanan jauh lagi. Sangat membazir masa berharga kalau senyap-senyap macam tu. Jadi, saya jadi pemecah tembok dan mulakan perbualan la. Kalau terus jadi stranger nanti saya akan terlelap dan termimpi-mimpi dah bertunang macam Kema. Realitinya, bakal tunang saya dekat sebelah macam nak campak saya keluar kereta sebab saya sedap-sedap tidur sedangkan dia penat-penat drive.


Akmar & Azmir

Selamat Bertunang. Hope both of u happy always.

From your very best friend;

Yaty & An

3 feedback:

bulan darling said...

aku nak betunang ngak muahahahaha eh nangis ke tu?eheheheeh
alar ty tibe ngak hari kite tu percaye lah(padahal sedapkan ati sendiri citt)

si mia tu hmm aku rase da baik penyakit die tu opppsss ahahahaha
tapi sintom2 penyakit tu masih ade kekal tak bleh ilang anatrenye.mengerut muke sampai aku tak tau umur die berape sebenarnye asik berkerot je muhahhahaha pastu mulut nye dengan menjerit dan menjerkah name aku eeeeccccaaaa!!!!!(sambil goyang2kan badan aku hhmm) tapi percaye lar kema lemah lembut orng nyer bile ngan org len lar tapi ngan aku hmmm hampeh. muhahhaha
aku pun nak wish kema congrate huhuhuhu



p/s:ty, bagi ar abg sedare ko tu da dude kan?muhahhaahha

bulan darling said...

lupe tanye gfsstttetfsstye tu ape? aku pun tak tau.

miachakie_akma said...

yaty!!!thanks my dear fren..knal gak ko ngn diri aku..hehehe..wutever yg akn jadik..kite tetap kwn smpi bile2..promise??..(aku bleh je..yg aku risau...ko ni..bleh kite ttp camni even dh beranak dan pinak dn sekiannye la...hehehe)aku doakan ko akan mengikut jejak kasih cam aku n kwn2 yg len..byk2 brdoa n saba k..insyallah..luv u!!