Tuesday, February 10, 2009

1st time


1st time saya tulis cerita ni. 1st time juga anda baca kan? Teruskan…

Entry kali ini kita panggil edisi Kema. Cerita pasal Kema lagi. Lagi-lagi Kema. Kenapa? Sebab manalah tahu saya boleh terkena badi pertunangan Kema. Ok, Nampak desperate. Sebenarnya, saya nak cerita kisah 1st time yang jadi dekat kita orang from Batu pahat~Muar~Taman U~JB..

Alkisahnya..

Kami dah plan nak pergi wedding G-ha sama-sama. Sebab bulan 12 saya memang ada dekat maktab, jadi saya pun ajak Kema pergi sama-sama. Siapa G-ha? Saya akan cerita pada entry akan datang. Entry kali ni edisi Kema, orang lain tak boleh masuk cerita. Kah kah. Tapi, macam biasa, sebab bf saya nama Farhan, semua plan kena reshuffle. Kami pergi wedding G-ha malam tu dengan suasana yang sangat tegang dan dingin. Bukan sebab sejuk malam atau embun jantan atau lagu Ziana Zain, tapi dingin sebab semua dalam kereta tak puas hati antara satu sama lain. Boleh jadi perang juga malam tu. Tapi masing-masing pendam dalam hati saja. Itukan lebih baik?

Dari Muar sampai Taman U pukul 1 lebih. Bukan 1 petang, 1 pagi nak hampir pukul 2 juga. Kema yang dah lena dekat belakang dengan selimut saya (aku dah jadi iceberg dekat depan kau tahu! Menghadap An dan Aircond yang dingin tu) terpinga-pinga bangun.. “Ni ke JB, mana Singapore? Tak Nampak pun?” kah kah gelak dalam hati, nanti Kema terkecik hati pula. Oleh sebab ni 1st time Kema sampai JB saya tak kisah. Saya sebagai tour guide pun bagi penerangan serba ringkas. “Ni dekat Tmn U, Skudai. Esok la kita pergi JB.”

Esoknya, lepas breakfast dengan Dak Yang n friends n Dr. A dekat Meranti, Dak Yang kena masuk kerja. (bakal suami kena kerja kuat untuk belikan saya Murano). Sebab Kema nak sangat pergi Danga Bay, saya plan pergi dengan Dak Yang sekali petang nanti sebab saya mana pernah drive dekat JB. Tapi, Dak Yang suruh saya pergi sendiri dengan Kema. Dia kata “kalau sesat kan ada signboard!” OMG, tak masuk akallah Yaty nak bawa kereta sampai Bandar JB dengan lessen mati!! tapi sebab kawan baik ku harungi juga ( u see Kema. Dah terharu belum?) sebelum bergerak, saya dah baca doa naik kenderaan dan minta Kema mengucap coz this is my 1st time.

Oleh sebab da beratus kali juga ulang-alik jalan ni dengan Dak Yang, saya ingat juga sikit-sikit. (u see Yang, sometimes I boleh jadi independent woman kan?) tempat pertama yang saya bawa Kema, Danga Bay lah. Tapi masa nak masuk exit Danga Bay tu, saya dekat lane kanan sekali. Konon-konon hebat sangat sebab bawa laju. Jadi, dari lane paling kanan saya pun sailang la semua kereta untuk ke lane kiri. (macam KL Drift only) tapi takda la drift pun sebab kereta tak banyak masa tu (Thank God) lagipun saya mana tau drift. Ha ha.

Dah sampai Danga Bay, saya parking BFQ 13 bawah pokok. Dekat depan tu, ada 1 family tengah duduk-duduk. Dia pandang saya dengan kagum.(agaknyalah) tapi dalam hati saya, dia takda tau jantung saya dah terkecut-kecut mengepam darah untuk sampai ke otak saya sebab otak tengah diperah-perah untuk mempercayai saya dah sampai Danga Bay sendiri!!. Saya macam nak jerit 1st time aku bawa sampai Danga Bay tanpa Dak Yang, tapi saya batalkan niat tu.(kalau kau orang nak cebik, help yourself, yang penting saya sangat bangga sebab lifetime achievement ok) Nanti kena tangkap dengan guard dekat situ. Kesian Kema nak balik naik apa?. Kami pun jalan-jalan dekat Danga Bay tengah-tengah hari terik tu. Pergi naik trem. 1st time saya naik trem kat situ. Nak naik bot, tapi suddenly hujan turun. Tak jadi, takut lemas. Dah la saya bawa bakal tunang orang. Nanti tak pasal tunang Kema dakwa saya dekat court sebab dah lemaskan tunang dia (ok, saya dah merepek). Semuanya indah tengahari tu,(Dak Yang call tergelak-gelak “mana ada orang jalan-jalan dekat Danga Bay tengah-tengah hari.”ok, takpa I maafkan U Yang sebab U bf I) tapi yang buat spoil, kamera tertinggal!!

Dari Danga Bay, kita orang decide nak pergi tengok movie dekat CS. So, cabaran bermula sebab saya tak pernah pergi CS dari Danga Bay. Tapi tak mencabar langsung pun sebab lepas U turn dari Danga Bay tadi terus je dah sampai jalan depan Hospital tu. Oleh sebab rasa macam dah pakar, saya pun bawa kereta dengan senang hati. Dekat depan Kotaraya macam biasa la kesesakan lalu lintas. Saya stay lane kanan je sebab nak masuk Metro parking (parking dekat CS cekik darah O neg, kalau darah kau bukan O neg, darah kau orang selamat tak kena cekik). Bila dah sampai sini, dah biasa dah. Suddenly.. jeng..jeng.. jalan yang selalu masuk tu dah tutup sebab tengah buat pembinaan. Wat d Hell!!. Saya pun terus lagi sebab saya ada ingat satu lagi jalan Dak Yang selalu masuk. Tapi, saya dah telajak masuk jalan pergi Stulang. Saya kena bertenang. Kalau cuak juga tak boleh membantu. Siapa nak bantu saya tengah-tengah jalan sibuk tu? Takkan saya nak turun dari kereta dan menangis-nangis minta tolong angkatkan kereta saya masuk jalan tadi balik? Sure orang akan halau saya. Saya teruskan lagi perjalanan sampai depan Plaza Pelangi saya buat U Turn semula. Jadi saya tembus dekat jalan stesen keretapi. Saya dah gembira sebab dah Nampak CS dari sisi tepi pula. Oleh sebab, taknak stay lane kanan je, saya dah tersasar lagi. Saya masuk lane Woodland. OMG!!, ni jalan nak pergi Singapore. (Kema, your wish come true) saya tak boleh cuak lagi. Jalan memang sangat sesak.(nasib baik kereta U auto Yang). Saya terus lagi dan stay kanan je. Kalau masuk kiri alamat kena jual nanti. Saya masuk je mana-mana lorong Yang saya suka. Akhirnya, saya keluar dekat depan Cosmopoint. Saya terus ambil lane yang sebenar dan walla… saya dan Kema sampai dekat CS akhirnya…YAY! Kami pergi tengok Antoo Fighter. Kelakar la juga. Lepas tu kami jalan-jalan cari souvenir dan decide nak makan dekat luar.

Dari CS kami terus balik Tmn U. petang tu kami makan goreng pisang dekat belakang Pasar Awam Tmn U. dekat Tmn U ni nak cerita sesat memang penat. Padahal jalan dia pusing-pusing situ je. (now I know Yang, tak payah marah-marah lagi) lepas solat asar, saya fikir nak pergi cari kain Kema malam nanti je dengan Dak Yang sekali. Tapi, macam biasa la. Pergi Skudai Parade sekarang, nanti malam lepas maghrib datang sini ambil abang kita terus pergi dinner. Saya pun dah penat badan mengharung jalan tadi, gagahkan juga diri pergi keluar semula. Badan ni semacam tak rasa badan lagi. Saya rasa saya dah bertukar jadi obor-obor. Mata sangat ngantuk, kaki dan punggung dah bercerai dari badan sendiri. (apa akan jadi pada saya nanti kalau semua dah bercerai-berai) Last-last saya duduk dekat tengah-tengah pentas dekat Skudai Parade tu. Sekarang, saya memang tak mampu nak mengawal keseimbangan badan. Memang kaki dah lari alignment dan punggung nak duduk je. Balik je, saya terus tidur tak ingat dunia tapi ingat nak makan dekat Stulang siakap stim limau bersama-sama burung puyuh goreng kunyit(saya tengah maniac dengan burung puyuh sebab baru belajar makan dan rasanya sangat delicious U know). Sampai Dak Yang call pukul 9.

Taknak pergi makan ke?

Gurl tak larat la

Tu la, baru tau. Selalu goyang kaki je duduk dekat sebelah. Siap tidur-tidur lagi.

Abang, ambil la kita orang. (tapi kereta dekat saya)

Ha, cepat ambil abang…

=( dictator!!

1 feedback:

bulan darling said...

ko rampas kawan baik aku muhahhaha


ty kat jb bleh nampak endon tak? ehehehe