Friday, November 28, 2008

sharpener...?

pasal ape wat entri pasal sharpener?

aku tau aku ni seorang guru yang berdedikasi (ye ke?) tapi sampai dalam blog pun nak buat entri pasal stationery. ape da takde cite laen ke cikgu nih?

bukan camtu..banyak sangat nak cite dalam blog. tp wat mase ni, idea ni pulak yang kelua dulu. jd, idea ni la yang ditulis dulu.

bila dah duduk dekat maktab ni. da berkumpul dan berjumpe dengan ramai orang dari pelusuk negeri. banyak la istilah-istilah yang berlainan dengan apa yang kite selalu guna. contoh terdekat yang saya baru dapat dari rakan-rakan semalam ialah sharpener.

korang tahu kan apa tu sharpener. kalau yang still di alam pembelajaran akan punya satu. kalau tak pun mesti korang akan pinjam dari rakan-rakan. fungsi dia adalah untuk membuatkan pensil anda jadi tajam... so, senang la untuk anda menulis dengan lancar tanpa ragu-ragu (iklan faber castle..?)

jadi punca cerita sharpener ni bila kitorang dah sudah makan pasar malam..(makanan yang dibeli dari pasar malam bukan dari kafe..hari khamis ada pasar malam dekat stesen bas lama B.Pahat so, orang B. Pahat jagan tak pegi sbb ade laksa harga RM1 dan rasanya sangat enak...=)

jadi apa kaitan pasar malam dengan sharpener?? aik..sebenanya saya da lupe ape kaitannye tp yang saya tahu untuk barang sebesar sharpener tu dia ada lebih dari 2 nama. sangat menakjubkan bukan? walhal benda alah tu sebesar duit 20sen je. tapi takpe. walaupun sharpener tu besar 20 sen tapi dia dah membuatkan kami sekelas berdebat tentang nama sebenar sharpener tu.

kanak-kanak di Johor panggil....pengorek
contoh ayat: "Ali pinjam pengorek, kite nk korek pensil"

kanak-kanak di Selangor panggil...peraut
contoh ayat: "Cikgu, saya nak pegi raut pensel warna ni ye"

kanak-kanak di Pahang panggil...pemerah (tapi ejaan dia pemeras)
contoh ayat: "Aku nak memerah pensel. Ong("awak" bahasa Pahang) nak ikut?

itu la dia 3 istilah berbeza untuk benda sekecil duit 20 sen. selepas berdebat tentang nama sharpener ni yang sebenar kitorg story pasal budak-budak sekarang yang boleh tahan peliknya.

kes 1
bila kita tengah mengajar dengan bersungguh-sungguh dan sepenuh hati, nanti ada seorang,dua(sorg, dua sahaja) murid yang akan menjadi bosan dan mula cari benda yang nak dilakukan.

kalau usik kawan nanti cikgu marah.
kalau main permenan nanti cikgu rampas
kalau tido, cikgu suruh cuci muka
kalau sharp/peraut/korek/memerah pensel mesti cikgu tak marah

jadi dia pun angkat tangan
M:cikgu saya nak sharp/peraut/korek/memerah(ikut negeri mana budak tersebut duduk)pensel
C: awak nak sharp/peraut/korek/memerah pensel untuk apa? sekarang kan cikgu suruh baca petikan

dia pun terdiam takda alasan lagi nak bangun dari kerusi tu.

lagi sorang angkat tangan
M: cikgu, saya nak pergi tandas (walhal dia masuk kelas sama-sama cikgu sebab dari tandas)
C: bukan awak dari tandas tadi ke?
M: saya sakit perut cikgu (sambil tekan-tekan perut mohon simpati)
C:pergi!! (dengan nada tak suka sangat sbb tak cukup korem nak baca petikan cikgu ni, tp kalau dah terberak dalam kelas, sape nak cuci!!??)

yang lagi sorang pulak
M: cikgu, saya nak minum air
C: (muka cikgu da kelat buah salak!!)

Kes 2
waktu ujian/peperiksaan

waktu ini sangat ditunggu oleh para cikgu sebab...
1. Cikgu tak payah buat lesson plan. tulis besar-besar UJIAN BULANAN/PEPERIKSAAN
2. Cikgu tak payah jerit-jerit mengajar bagai nak rak padahal budak-budak buat malas
3. Cikgu boleh duduk sepanjang masa dan memantau murid dari tempat duduk depan
4. Cikgu boleh tanda buku yang dah bertimbun-timbun (bagi kerja banyak, tapi malas tanda)
5. Cikgu tak payah suruh budak diam sebab time exam tetiba budak tahu diam sendiri
6. Cikgu boleh bagi jelingan manja dari kerusi kalau ada budak yang berani toleh kiri kanan

jadi, cikgu berasa sangat tenang pada waktu exam/ujian

tp...

masih ada budak yang terejal dan degil. sebab dia macam ulat tak boleh duduk diam. budak-budak ni selalunya sangat suka jawab periksa juga (ingatkan cikgu je gembira. budak pun sama juga) sebab:

1. dia takda perlu berat-berat bawa semua buku macam dah nak runtuh bahu
2. dia akan mengambil masa 10 minit (min) dan 20 minit (maks) untuk jawab soalan
3. masa terluang yang berharga tu mereka abeskan dengan membina kereta dari kertas, pusingkan pemadam pakai dawai kokot (patutla semua notis yang ditampal pada notis board da hilang!!) atau paku tekan. (bukankah budak-budak sekarang ini sangat genuis dan berinovasi. kecik-kecik dah ada bakat mereka cipta)
4. main lawan pemadam dengan kawan depan (siapa menang boleh ambik pemadam lawan)
5. yang perempuan suka main pensel jadikan pelakon dan pensil box jadi props kononnya sebagai rumah atau bilik.
cth: jd fasha sandha dalam cerita Natasha. jap gi dia la jadi mak sedara yang jahat, jadi sepupu yang jahat jugak, jadi bapak Natasha sebab dia main sorang-sorang je. suara pun boleh tukar-tukar ikut watak. kejap besar, garang, halus (hahaha..memang budak ni ada talent jadi pelakon!)
6. budak lelaki buat pensel box jadi kereta racing. maka akan keluarlah bunyi yang nyaring (vrooooommm!!) atau bunyi brek time die brek kan pensel box tu (eeeeeeeiikkkkkk) atau bunyi hon bile ade kereta lain halang (pon..pon..)
7. nak pergi sharp kaler dekat luar belakang kelas. padahal takda perlukan warna ketika kertas matematik pun!! (dia nak usha bf dia yang duduk depan skali tepi pintu dekat kelas sebelah) sambil dalam perjalanan mata dia dapat tangkap jawapan kawan-kawan lain!!(bijak bukan?)
8. yang takda semacam banyak idea akan main duit belanja..(keting..keting)bikin panas hati ibu guru!

moralnya: bila seorang dah start minta yang bebukan. ia akan berjangkit pada yang lain. dah macam wabak. oleh kerana cikgu ni dah terlebih faham perangai murid dia..biarkan. sebab yang pegi tandas tadi akan balik dengan basah lencun dan mengadu ada budak besar simbah dia dalam tandas dan budak yang minum tadi nak timbulkan rasa iri hati kawan-kawan lain sebab dia ada air warna merah. sebagai guru kite kena bersabar sebab..'nama pun budak'

sebagai guru: kita bagi aje arahan klise
"siapa dah siap letak kepala atas meja. kalau cikgu nampak ade yang angkat, cikgu ketuk kepala dia"
jd secara automatik budak-budak akan tido dan takda yang bising nak main. cikgu boleh teruskan enjoy duduk dekat kerusi depan

sekian..

Wednesday, November 26, 2008

1st day in....IPTHO

mengunjungi maktab kali ni lah yg plg x b'semangat utk kite. sgt bosan dan sgt x m'ujakan.kite packing brg adlh pd mlm pemergian n bukanlah kite jgk yg packing brg2 tu sbb ade seorg kakak yg penyayang lg baik hati telah meloadkn luggage utk dibawa pulang ke mktb.kite hanya duduk di sisi kakak smbil m'ugut.."klau x wat..aku xnk tlg" atau "klau x wat..aku xnk gtau".. sgt truklah ade perangai yg mcm gangster ini..PEMALAS n PENGUGUT.

oleh kerana kite ade perangai yg sedemikian, maka asymen yg diwar2 kan akn dikerjakan tidaklah juga m'jd..apabila sudah establish sbg pemalas, jd xde keje yg akn jd kemudian hari. tiba di mktb hanya b'kemas dan b'baring sambil menunggu rumet n rakan2 yg lain smpai. ini krn, selama 3 thn in a row, kite la juara dtg plg awl ke mktb.kdg2 ofis hostel tu pn x bersedia dgn kunci.tp kite sudah t'sengih2 dpn pintu b'tnykn tmpt kediaman.

oleh krn mood yg dibawa ke mktb adlh mood yg x b'semangat. jd sume pn xnk dilakukan t'masuklah mkn mlm. bila kwn2 yg sudah smpai m'ajak mkn.kite dgn muka toya ckp tak mahu pergi makan la. tp perut lapa. kite nk mknan tu t'hidang terus di dpn mata. mujurlah, ade seorg rakan yg sgt memahami n baik hati telah m'belikan mknan.

apabila masa yg seswai sudah tiba utk m'talipon 'lelaki ini' maka, kite pn m'taliponla dgn muka excited ttp dgn mood yg masih down jg.ayat pertama dia

"jgn ckp bru smpai 1 hari da nk mntk permission klua nk b'foya2"
muke excited td trud kendur n jd apam balik basi..dgn linangan air mata trus mengadu..
"org xde mood la..asymen pn x siap. pale da pening. mane ade nk klua"
'lelaki ini' terus b'simpati dan dgn nada memujuk. pegi la tido. asymen bole siapkan esk pagi sblm kelas. oleh kerana ade ciri2 pemalas td. pujukan itu jd penguat semangat utk trus tido. tido trus dgn lenanya..
bila hari siang..
kelas pertama sgtlah tidak mengujakan sbbnye..mmg xde mood nk blaja. sgt truklah walaupun pointer bole dikira highest (riak ke ayat ni? xde niat dihati) tp semangat blaja mmg hampeh. smpai rakan2 sekelas sgt pelik melihat perangai kami (kite n rumet) yg t'sgt malas tp bole menskor waktu exam.tp tu semua dikire nasib la jgk. sbnanye xde la excellent plus brilliant sgt pon..rezeki tuhan.
rumet plak seorg yg sgt elergik sepi dgn subjek PJ. bile tgk jadual, pd ptg ini ialah permainan semakin luntur semangat rumet utk m'hadirkan diri pd klas ptg. kite yg mmg pd azalinya x pny mood utk belajar tetapi pny semangat yg tggi utk tido (hasil pujukan 'lelaki ini' mlm td msh b'sisa) maka kite amik kptsn utk m'tidokn diri tnp sedar. smpai jiran2 sblh bilik da ketuk 100x tp kite ttp wat2 tido mati. at last mereka gv up jgk n pegi tgglkn kami.
yg wat klakonye..pkl 4.30 PKO kami, k.aya da m'talipon n m'bagitau yag pn. zarina sudah menunggu kami utk dtg ke kelasnya. bile dgr name pn. zarina perut trus t'kecut2 sbb die seorg yg sgt garang. kite dan rumet yg mulenye enak dibuai mimpi indah trus bgn dgn t'pnga2 dan t'takut2..
rumet: camne nk g klas ni beb..pn. zarina da tunggu
kite: i nk g jgk la beb. dr die t'tgu2 nnt die mrh
rumet: kne mrh dpn org lagi malu
kite: abes x g lgsung lg die mrh
rumet: i x nk pegi
kite: i nak g.
slps kate sepakat dicapai, kite pn menuju ke gym dgn muke chuak tahap x igt. rumet ttp dgn keputusan nk dok bilik die. sesampainye kite dgn muke x b'salah m'beri xcuse yg x ingat pny brilliant. tp budak2 laki da t'gelak2 dan buat mimik.."tipu!!!" tapi kite x pduli sbb asalkan hati senang dpt tido da cukup. dgn muke x b'salah trus je amik seat plg depan n blaja dgn pnuh keazaman. yg klakanye lagi..
klas mula : 4.30-5.30
kite smpai: pkl 5.00 (alasan semayang asar skali)
rumet smpai: 5.28
kan ke truk sgguh perangai ini. jgn dicontohi oleh anak murid cukuplah..